lördag, oktober 03, 2009

Meningen med kärlek?


Vad är egentligen kärlek och finns det egentligen någon mening med den? Det är en fråga som tåls att tänka på. Jag satt och funderade ett tag efter att jag hörde någon på tv säga frasen "det är det som är meningen med kärlek". Dock hörde jag inte vad personen i fråga tyckte var meningen. Men det väckte en undran i mig vad meningen egentligen är...

Många pratar om meningen med livet och om hur man skapar sig en mening med livet. Ofta säger folk med att meningen med livet är att göra gott eller kärleken. Man ställer sig ofta frågan då vad som menas med att göra gott och om det finns någon mening till att göra gott när det finns så mycket elände i världen, men man ställer sig aldrig frågan om vad kärlek är eller om det finns någon mening med den.

Detta är ändå ganska konstigt, för jag tror att alla innerst inne fast många inte vill erkänna det letar och/eller väntar på att den sanna kärleken och att den "den rätte/rätta" ska titta in i ens liv och förverkliga sina drömmar. Men man ställer sig aldrig frågan om vad det är man egentligen väntar på/letar efter eller om det finns någon mening i sitt väntande.

Men vad är då meningen med kärlek?
Jag tror att det är ett sätt för människan att utvecklas och skapa sig tilltro och trygghet. Samtidigt finns det sällan någonting som gör människan mer sårbar och otrygg. När kärleken finns där finns det inget som slår den, den får en att vilja leva. Kärleken får oss att tappa andan och glömma alla bekymmer. Hjälper oss att komma över svåra tider. Det finns nog inte många droger som slår kärleken, som slår känslan hur det pirrar i kroppen varje gång man ser sin kärlek, han ringer eller skickar ett sms. Hur det går en skön ilning genom hela kroppen och hur man blir så uppfylld av en annan människa att man glömmer bort sin omgivning. Kärleken är verkligen som att sväva på rosa små moln vid dessa tillfällen.

Men så finns det inget som gör ondare än kärleken heller. Inget som skapar djupare sår, större smärta eller mer saknad. När kärleken inte besvaras eller bara försvinner utom räckhåll är det som om man tror att en del av sitt eget liv har försvunnit med den som försvunnit. Inget sår tar längre att läka eller är svårare att bota än då. Kniven skär rakt in i ens själ och plockar ut en del som gör att man istället tappar lusten med att leva.

Så vad är då meningen med kärlek? Jag tror att det är den personliga utvecklingen, för är din kärlek besvarad lär du dig att lita på en annan person på ett helt unikt sätt och om din kärlek försvinner ifrån dig och tar med sig en bit av dig är det bara för att den delen av dig behövdes bytas ut mot något som gör dig starkare och lär dig våga testa andra vägar. Det är i alla fall vad jag vill tro.

Men vad kärlek egentligen handlar om vet jag, och det är sann ärlighet och tillit, och endast med det kan man bryta varandras murar och på riktigt förstå den verkliga innebörden och hitta meningen med kärlek.

Inga kommentarer: