onsdag, februari 10, 2010

En minst sagt underlig natt

Klockan 02.43
Vaknar av skräckslagen av att någon håller på med mitt brevinkast. Vågar först inte röra mig för att jag är rädd att någon har brutit sig in. Efter att ha hunnit tänkt dom tankarna hör jag ett "bang" och någon som rusar ner för trappen och ut genom porten, som smäller igen med ett "bom".

Kvar ligger jag där i sängen utan att fatta vad som har hänt. Då kommer tanken "det är någon som lagt en orm i mitt brevinkast!" "Hur fan ska jag våga ta mig ut om det ligger en orm mellan ute- och skiljedörren." "Undra om man kan ringa polisen?".
Efter att tänkt det ett tag kommer nästa tanke "Nej, det är inte ormar. Det är råttor!" "jag kommer ha hela lägenheten fylld med råttor!" "Undra vad anticimex kostar?" (kom ihåg en artikel jag läste i Metro för ngn vecka sedan om någon som släpte in ett 50 tals möss hos sitt ex).

När jag legat och tänkt på allt detta i 16 minuter känner jag att det kanske är dags att gå och lyssna lite och höra om jag hör några råttor som krafsar på dörren eller om det ringlar en orm där innanför (uch ryser bara jag skriver det!). Efter att ha jag stått ett tag med örat mot dörren kommer jag dock fram till att det varken finns ngn orm eller några råttor där innanför, och bestämmer mig för att våga öppna skiljedörren....

Där innanför döljde det sig inget annat harmlöst än använd, ihopvikt och skrynklig reklam.

Men vem kommer på tanken att kasta in använd reklam i mitt brevinkast mitt i natten?! Det måste dessutom vara ngn från trappuppgången eftersom porten låses kl 20 och efter det kommer man bara in med nyckel. Jag fattar inte grejen! Varför dumpa sin reklam hos ngn annan efter att man har läst den?!

Någon som har ett svar?

Inga kommentarer: