måndag, augusti 09, 2010

Att ändra på den man är


Lika lite som man kan ändra på andra människor kan man ändra på sig själv. För det är något jag lärt mig också. Att man inte kan ändra på den man är. En vän till mig har varit ute och rest en hel del för att nå upp till sina drömmar. För att få större inblick i sin träning hade hon och hennes medtävlnade hjälp av en lärare i Sports Psychology. Han frågade dem en gång om de trodde att ens personlighet kan förändras. Alla svarade ja utom min kompis. Hon berättade senare att hon för första gången i sitt liv hoppades på att hennes lärare skulle säga att hon hade fel.
Efter att ha nått upp till det som hon alltid trott var hennes drömmar upptäckte hon att hon ändå inte var helt nöjd med vem hon var. Hon beskrev det som att det verkade vara lättare för henne att ändra på den hon var istället för att börja tycka om sig själv för den hon var då. Så hon lovade sig själv att förinta de saker som hon störde sig på hos sig själv. Men det var svårare än hon trodde, med tiden skulle det till och med visa sig vara omöjligt. Hon stod med gråten i halsen då hennes lärare bekräftade att hennes svar på frågan om man kan förändra sin personlighet var rätt och de andras fel. Det är inte möjligt att ändra på ens personlighet, bara sitt beteende.
Kanske är borde alla ha en egen  Sports Psychology. Hur som helst tror jag att människan ska försöka bära detta med sig i sitt hjärta och hjärna. Hur mycket man än vill att sin egen eller någon annans personlighet ska ändras så går det inte. Man kan lura sig själv en sekund om man vill, men för omvärlden går det inte att ljuga.

Inga kommentarer: