onsdag, april 13, 2011

Medmänniska

På tunnelbanan in till skolan idag satt det en hemlös människa som snällt frågade dom som satt i rutan bredvid hans om dom kunde skänka honom lite pengar. De svarade lugnt att de inte hade några lösa pengar. Men denna fråga hörde ett par tonårstjejer längre bort som flyttade sig till rutan mittemot den hemlösa människan. Där satt dom sen och trakasserade denna stackars människa med att lura honom om att han skulle få pengar av dom och när han sträckte sig för att ta dom drog dom bort den och sa att han inte förtjänade att få pengar. Han sa vid upprepade gånger att dom skulle sluta men tjejerna brydde sig inte. När han bytte taktik och  försökte ignorera och vända sig bort från dom bytte dom också taktik och började vifta med en hundralapp framför ögonen på honom bara för att provocera. Tjejerna försökte också få med sig en medelålders man som satt framför dem, men han svarade bara på deras frågor och låtsades vara upptagen.
Tillslut fick jag nog och sa till dem att rent ut hålla käften. Men som väntat så brydde de sig inte så mkt om det. Men då visade den unga kille som satt framför mig hur en riktig medmänniska ska vara och bytte plats för att sätta sig på samma ruta som den hemlösa mannen för att visa sitt stöd. Men inte heller detta hjälpte, så jag bytte också plats och satte mig vid samma ruta. Först då avledde vi tjejernas uppmärksamhet från den stackars mannen. Det visade senare när jag och killen började prata att han pluggade tekniskt basår på kth och hade funderade på att söka antingen CL eller samhällsbyggnad till hösten. Ganska roligt, så jag fick berätta lite om min utbl för honom. Det blev en trevlig pratstund med en främling trots att vi hade en 16 årig tjej som försökte lägga sig i det vi pratade om.
Men det gör fortfarande ont i hjärtat när man ser hur elaka människor kan vara mot såna som redan har det svårt och att ingen vuxen agerade! Hoppas iaf att jag och killen förgyllde den hemlösa mannans dag lite när vi tog hans parti i kampen på tunnelbanan.

Inga kommentarer: