tisdag, november 30, 2010

Ännu en tanke efter Inception

Jag funderar på vad dom egentligen vill säga med inception. Såg den en gång till i går med Johanna. Den är så grymt bra och ens tankar ställs verkligen på sin spets efter att ha sett den... Efter denna andra gång jag såg den slog det mig att man kan göra en religiös tolkning av filmen.
Jag skulle vilja säga att många troende lever i det som Inception beskriver. En troende strävar ju till att komma till ett slags tidslöst paradis. Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva för att få fram min koppling helt ut. Men man skulle kunna uttrycka det som att en troende ser det som att vi i detta liv lever i en drömvärld skapat i paradiset. När vi dör kommer vi till den enda sanna världen (paradiset).

Du som sett filmen kanske förstår vart jag vill komma... Helt klart en intressant tanke (tycker jag själv ;p).
Har du inte sett Incepiton är det en måste film att se!

Inga kommentarer: