torsdag, juli 02, 2009

En snabb resumé

Jaha, då var det ett tag sen det blev något skrivet här... Detta beror på många saker, dels för att jag har haft så mycket att göra (som jag egentligen skulle ha bloggat på...) och dels för att jag numer jobbar nästan heltid, så det finns inte mycket tid över om man väl hittar på något...
Så nu tänkte jag i korthet dra igenom de senaste veckorna...


Vi börjar med midsommar
Denna dag var ju ocksp Moas 18 års dag! så när klockan var en minut över 12 ringde jag och grattade henne och försäkrade mig om att jag var den första ;-p
Sen under dagen blev det till att städa och fixa i ordning för tjejerna som skulle komma hem till mig och stöka medan jag var på jobbet. Klockan 14.30 var det sen dags att åka iväg och jobba, jobbet gick lugnt och halv 10 gav jag mig av hemmåt i förhoppning om att goda drinkar och massa god mat väntade på mig... Och så som jag väntat på drinken! Men den blev en stor besvikelse när jag insåg att dom små där hemma var ganska så fulla när jag kom hem. Så drinken bestod av vodka, rom, ngt mer, sprite, två jordgubbar som dekoration och efter att Hanna provsmakat och tyckt att den var lite söt innehöll den också ganska mycket Loka... Det var blad det äckligsate jag druckit!
Men maten var jätte god och sällskapet jätt kul!
När även jag hade fått lite i mig lekte vi lite med våra kortlekar och kom fram till lite av varje ;-p.

När vi fått i oss ännumer pga kortlekarna kom jag på att Hanna skulle lära mig att tejpa brösten, sagt och gjort. Problemet var bara det att vi inte hade någon riktigt bra tejp, så det slutade med att vi alla fyra tejpade upp brösten med pappas kära svarta "TESA-tejp" (typ som silver tejp fast svart) En hel del roliga bilder från detta finns men jag har lovat att inte lägga ut dessa. Så ni får öja er med en på mig och lära av mästaren ;-p. Annars så fick jag inte så många bilder från denna kväll. Men kul var det!


Dagen efter midsommar skulle jag iväg och jobba. Men jag jobbade ett kvällsskift så det gick ganska så bra trots att det fanns en gnutta huvudverk som gnagde i bakhuvudet... ;-)



Söndagen den 21 juni
Denna söndag tog jag Bamse (min lilla bil) ut till Hampe för att förbereda båten för iläggning. Så den sista tvätten blev av, dynor och annat nödvändligt i plockat (typ min super korkskruv;-). Moa var självklart med och hjälpte till! Vad skulle jag ta mig till utam Moa som håller reda på allt åt mig?!


Måndagen den 22 juni
Jag satte klockan på 8.30 för att jag skulle komma upp i tid så jag skulle hinna lägga i båten innan jag skulle in och klippa mig halv två. Moa skulle också in denna dag för att göra sitt test med knät. så vi bestämde oss för att ta bussen in som gick straxt efter klockan 12. så det var lite brottom med att få i båten innan det var dags att sätta sig på den otroligt varma bussen.
När vi äntligen kom iväg med båten och kört ner den till fritidsbyn ser vi att Axberg som lägger i båtarna inte var där. Men när vi håller på att koppla bort båten från Bamse kommer han och Boten Anna kommer äntligen i plurret (och det före mitt egna premiärdopp).

Sen blev det in till frisören, och klippningen blev jätte bra. Inte för att jag tror att så många ser att jag har klippt mig. Men jag är nöjd ändå =-)
När jag kom hem igen mastade jag och pappa på Boten Anna och körde sedan runt henne och lade henne i vår egna hamn där hon har sin hemma station.









Tisdagen den 23 juni
Jobba jobba jobba. Jag tog bilen hem från Hampe för att gåpå ett kvälls skift kl 14.30. Känndes jätte segt att behöva åka in och jobba när alla andra åkte ut och roade sig på sjön... Jag ville också!
Ingrid på jobbet var jätte snäll när vi gjort klart alla jobb och lät mig åka hem en halvtimme innan jag egentligen slutade. Så jag tänkte att jag skulle passa på att åka och hämta Moas sprit i deras lägenhet.
När jag klev ut ur bilen satt det två st harar precis utanför, dom var jätte orädda och man kunde nästan klappa dem..

När jag stack in nyckeln i låset öppnades dörren helt plötsligt av sig själv, och där stod Joel och skrämde ihjäl mig! Gud vilken hjärtklappning jag fick! Så efter att ha fått spriten och haft en lite pratstund åkte jag hem och tittade på morden i midsommer.


Onsdagen den 24 juni
Jobb, jobb idag igen! Och denna dagen blev värre än dom andra eftersom det hade blivit bestämt att det skulle vara en utbildnignskusr för alla sommarvikarier om TES, det nya debuterings systemet som de satt in. Vilet betydde att man fick jobba över en massa... =-(
Väl hemma var jag så trött att jag somnade på en gång...


Torsdagen den 25 juni
Jobb, jobb, jobb...
Väl hemma blev det gräsklippning och dum som jag var så tänkte jag att jag inte skulle köra med den självgående funktionen uten tänkte att om man kör den helt förhand så måste man slippa gå till gymet. Så jag kämpade svettandes på i värmen med den jävla gräsklipparen...
Sen var jag så slut och hade tänkt mig att kasta mig i Maritas pol när kommer fram och frågade om jag hade lust att följa med ut på en promenad. Så vi gick en sväng runt Naturens hus. När vi gick förbi småbåtshamnen försökte vi se om vi kunde se båten som det stått om i tidningen dagen innan. Om en man som byggt en egen båt av brädor från sin egna skog, denna bår skulle han sedan segla jorden runt i. Så vi tittade och tittade men hittade bara en lite träbåt och tänkte att det nog var den.
Hemma från promenaden tänkte jag göra ett nytt försök med ett dopp i polen. Men när jag sprang omkring och letade efter min bikini ringde farmor och frågade om jag skulle vara hemma för att hon hade tänkt komma och lämna en matta som vi tydligen skulle ha i den nya gäststugan ute i Hampe.
Så när jag precis har bytt om och ska hoppa i polen kommer farmor och Roffe. Medan vi står där och pratar kommer Marita fram också och vi började prata om den där båten igen. Och då kom vi fram till att det var fel båt som vi såg. Så jag och Marita bestämde oss för att ta en cykeltur bort till andra sidan av ån för att titta. Sagt och gjort, och båten var jätte fin och jätte stor! Mycket större än den vi först trodde att det var!
Hemma igen var jag för trött för att göra ett nytt försök med att ta ett bad, så jag gick in och satte mig att titta på tv ist...

Torsdagen den 25 juni
Jobba igen som vanligt.
Efter jobbet åkte jag hem för att städa och packa för helgens kommande äventyr på Vinön.

Fredagen den 26 juni
När jag slutat jobbet bar det av hem för att slänga in allt i bilen och åka till affären och handla innan det bar av till hampe. Ute i Hampe kom Moa ner och hjälpte till att börja förbereda och packa båten lite smått så att det mesta skulle vara klart till den kommande dagen då vi två och Fia skulle ta båten för att övernatta och festa på Vinön.
På kvällen som Moa kvar i min lilla stuga.

Lördagen den 27 juni
Dagen D för våra segelkunskaper
Vi hade satt klockan för att vi skulle komma iväg i tid, så jag gick upp och gick ut med Telly medan Moa hoppade in i duschen, sen blev det min tur i duschen och efter det lite frukost innan vi började göra iordning maten och frukosten vi skulle ha med oss till de kommande dagarna.
När vi kom till baugetterna öpptäckte jag att mamma hade glömt att köpa ost. Så vi tog Bamse upp till Moa för att göra iordning dem När vi var hemma igen tog vi och packade skrindan och körde ner det sista till Boten Anna. Fia mötte upp oss där och vi skulle ha igång motorn. Jag drog och drog och drog och till sist startade den. Efter att ha haft lite motorproblem med backen kom vi iaf ut från hamnen.
Vi tog styrning mot inre Fåran för att gena lite som pappasagt till oss att vi kunde göra. När vi började närma oss denna ö började två st vattenskotrar att cirkulera runt våran båt där vi tre tjejer satt toppless och solade. Efter ett tag skulle en av förarna skulle stayla lite och gjorde en lite för tajt sväng så han ramlade av, vi alla tre skrattade gott åt honom och tyckte att han var ganska så patetisk.
När vi börjar närma oss bojen som ligger straxt utanför ön blev vi lite osäkra om vilket håll vi skulle åka av den. Pappa hade sagt till oss att hålla ca 75 meter ifrån den, men varken jag eller Moa hade uppfattat om vilken sida av den vi skulle passera. Så vi chansade på att passera den på vår vänstra sida. När vi passerat bojen pustade vi alla ut och då krängde båten till lätt och vi kör upp på ett grund...
Lätt panik uppstår i båten, Moa sprang omkring och skrek att vi skulle ta på oss flyttvästar, Fia bara sitter och säger inte ett ljud och står och skriker att vi ska försöka vicka på båten medan jag snabbt som tusan försökte lägga på full back på motorn. Ganska snabbt släppte vi från gryndet och vi försökte styra rakt bakåt. Det västa med detta var att mamma, pappa, Emma, Victor, Leffe & Maria (Moas mamma och pappa), Lena, Nalle och Emil låg ca 400 meter bort. Vilket betydde att de såg allt... Så pappa ringde och var jätte arg och frågade vad vi i helvete höll på med. Så vi kör bort dit och han säger till oss att noga hålla utkik efter två trianglar på stranden vid Vinön om vi inte ville gå på grund där också.
Så lite skakis fortsatte vi våran båttur mot Vinön. När vi började närma oss och vi började spana efter trianglarna fick vi soppatorsk, så för att inte verka vara helt borta så kastade vi i ett ankare och lådsades att det var meningen och började fika mitt i allt medan vi spanar in mot stranden efter trianglarna. När vi legat där ett tag utan att riktigt se några trianglar utan bara en vit prick en bit upp på stranden bestämmer vi oss för att chansa på att det är en triangel och försöka styra mot den. just när vi tog upp ankar kom det en mellan stor träbåt och tog sikt mot hamnen där vi tänkt lägga oss. Så vi tänkte att vi snabbar oss på och försöker oss på att följa efter dom. Och tur var det för när vi kom närmre stranden fick vi syn på att den vita pricken på stranden i själva verket var en solstol och när vi kastade ankar för att lägga till vid bryggan fick vi syn på de riktiga trianglarna. Men vi kom in utan hjälp från dom utan att gå på grund ;-p. Men vi lyckades däremot att få motorstopp en påvägen in och kasta i ankare för att sedan åka iväg med det i en liten bit innan vi fick upp det. Haha det låter som att vi var på en båttur med Stig-Helmer...
Väl på plats på vinön lade vi oss ner och solade tills långt in pådagen när Joel, Johannes och Marcus kom.
Efter att ha pratat med dom kommer det fram att Marcus åkt ifrån tält, sovsäck mm hemma och det ända han hade med sig var sina öl. Joel hade också lyckats glömma det mesta hemma. Så Ida fick släpa med sig en massa ved på sin cykel. Stackars Ida vad hon måste ha fått kämpa med den...
När de flesta sedan var på plats med eller utan saker ringde Leffe och Maria och sa att de inte hittat någonstans att lägga till med deras båt och sa att de var påväg. Och då tänkte jag att där var den festen...
Men efter ett tag efter att dom legat där korkade jag ändå upp och festen kom igång, med grillning, fresbee övningar, kortlekar av alla dess slag. Jag tror att jag blev ganska bra på att kasta tillslut. Dock kastade jag lite för högt för att skära kuken av ngn ;-p
Efter ett tag bestämde sig Cissi och Ida sig för att gå iväg till den irlänska pubaftonen som var på värdshuset. När dom kom tillbaka sen började Johannes att peppa ida att dricka tequila. Vilket inte slutade så bra. Det slutade med att hon klunkade i sig 2,5-3 dl i ett drag. Och eftersom Tequila tar ganska fort blev Ida ganska fort väldig full... Så jag och hon var ute och gick en ganska lång promenad för att försöka nyktra till, och då kom det fram ett och annat om ganska mång spännande människor ;-p... Efter ett tag tröttnade jag på att gå och vi gick tillbaka till lägerelden. Men där satt vi inte så länge innan jag kännde att det var dags att försöka få Ida att spy. Dock gick det inte så bra för oss, så efter ett tag kom Moa med en gråtandes Sofia som hade lite killproblem. Så jag och Moa bytte problem, jag gick iväg och pratade med Fia och Moa lyckades tillslut sticka ner sina fingrar i Idas hals så hon spydde.
När vi efter en stund kom tillbaka till lägerelden hade Emil Johansson kommit så vi satt och pratade tills klockan var nästan 03.30 innan vi gick och la oss i båtarna.





























Den 28 juni
Fia hade att klockan på 9.30 så att vi skulle komma upp i tid. Men när klockan var runt halv nio eller ngt liknande vaknade Moa och fick värme-panik och kastade sig ut från båten och väckte oss andra. Men både jag och Fia var så otroligt trötta att vi låg kvar nästan till klockan ringde. När vi sedan kommit upp och tagit ett morgondopp sa Leffe att dom skulle ta och dra sig mot Fåran. Så för att vi skulle skulle gå pågrund igen så tänkte vi att det kanske var bäst att åka efter dom. Så det blev brottom att komma iväg. Så bråttom att Moa glömde säga hejdå till några av hennes kompisar som hon släpat dit till Vinön.
Vi låg på Fåran till klockan var runt 16.30 då drog vi oss hemmåt.
När jag kom hem lade jag mig för att blogga. Men kände att jag bara skulle blunda ett litet tag och det lilla taget slutade med att jag sov resten av kvällen och resten av natten...



Den 29 juni
Denna dag började jag jobba klockan 13.30 så det var bara att vakna och packa ihop och ta bilen in till stan och jobbet. Denna gång fick jag sällskap av mamma och Emma i bilen (mamma skulle också jobba och Emma skulle hem och packa för att åka till Sälen).
Hemma när jag skulle sätta mig på cykeln öpptäcker jag att det var punktering på cykeln... Jag hatar punkteringar!!!


Den 30 juni
Jobba dag.
När jag kom hem hade pappa och Telly kommit in till stan också så efter att ha fixat och pulat lite åkte mamma, pappa och Emma ut till Hampe igen. Medan jag och Telly packade in oss i min bil och åkte ut till Hanna och badade med henne i hennes sjö. Jätte mysigt! Efter att ha badat gick vi iväg och plockade smultron på strå. Kan det bli mer sommar?!?!



Den 1 juli
Jobba dag.
Eftersom jag och Telly var själva i stan var det meningen att jag skulle åka hem på lunchen och gå ut med henne. Men Anna och Katarina på jobbet tyckte så synd om henne som fick ligga själv där hemma så dom sa till mig att åka hem och hämta henne ist. Så vid lunch åkte jag hem och hämtade Telly, Så resten av dagen låg hon framför fläkten inne i grupprummet och mådde som en prinsessa!
Efter jobbet packade vi ihop och åkte ut till Hampe.
Väl där ute ringde jag till Moa och frågade vad hon gjorde för ngt. Hon sa att hon, Fia och en ny Kajsa skulle hyra en film och titta på senare under kvällen och sa att jag fick joina om jag ville. Och sånt säger mn ju inte nej till! Så jag, Emma och Telly packade in oss i bilen igen och åkte uppåt. Väl där uppe blev det lite kubb i olika lagkombinationer innan vi bestämde att vi rört tilräckligt mkt på oss för att med gott samvete gå in och sätta oss framför tvn. Men innan vi hann slå oss ner kom jag på att jag glömt Tellys mat hemma. Så jag satte mig i bilen för att åka ner och hämta den. När jag kom hem upptäckte jag att jag hade glömt nycklarna kvar hos Moa. Så jag tog ett varv runt huset för att titta om vi glömt några fänster öppna. Och det hade vi, eller iaf halvt. Badrumsfönstert var upphakat, så jag stack in handen hakade loss haken tog fram en stol och klättrade in genom fönstret.
Så tillslut fick Telly sin mat iaf ;-)
Vi hyrde "I taket lyser stjärnorna" den var jätte bra och verkligen tagande. Jag tro inte att det var någon som inte fälde ett par tårar under filmens gång...
När vi kom hem från Moa igen var det dags för Telly att ta en promenad. Och jag tänkte att eftersom det varit så varmt under dagen så hade Telly inte fått ngn långpromenad så vi gick bort till mormor och fick lite godis.
Påväg hem från mormor ringde Ingrid och det blev bestämt att hon skulle komma ut nästa dag!

Inga kommentarer: