lördag, mars 05, 2011

Klass 9A

Denna tv-serie har ju redan fått väldigt många resenationer och skapat många debatter, men jag tycker ändå att den är värd att ta upp även här. Detta år är det ju lite extra kul också eftersom det är från en skola i Örebro.
Men det som slå mig mest efter att ha sett det senaste avsnittet som gått är att inte ens den ny examinerade läraren förstår varför han har gått i skolan. Hur ska en "lärare" kunna motivera och stå och lära ut ett ämne inför en stor grupp elever om han själv inte vet varför han gör det. Bara kommentaren "varför måste jag läsa mer matematik än den jag ska lära ut" säger ganska mkt om hur motiverad han själv är i ämnet. Jag blir rädd över att en sådan person kan få ut en examen! Ska jag som kommer ut om 2,5 år kunna bli jämförd med någon som inte ens har förstått varför man läser matematik i skolan?! Det är ju nästan så man skäms över att få ut en lärarexamen isf! Nee, usch tur att jag kommer få ut en dubbelexmanen!!!

En annan sak som slår mig är hur man som förälder inte heller tror på sitt barn... Om inte ens föräldrarna tror att deras barn kommer att lyckas i framtiden, vem ska då göra det?! Hur kan man som förälder sitta inför sitt barn och en tvkamera och säga att man inte är säker på att ens barn kommer klara sig igenom skolan. Vilka signaler sänder man ut till barnet då?! Nee, kanske ska man ge ut kurser till föräldrar att deras värderingar går i arv till deras barn... Många föräldrar skulle nog behöva det låter det som...

Inga kommentarer: