tisdag, juni 22, 2010

En utbildad kok i vårt hus?

En utbildad kok är kanske att överdriva. Hon kan ju iaf göra Sveriges näst bästa kladdkaka (jag gör den bästa ;p).
Med kommentaren "Jag tycker faktiskt att det är jätte kul att baka, bara man får smaka på det själv!" tänkte hon utöka sin repertoar med en ny sorts paj, rabarberpaj, med andra ord smulpaj. Jag berättade för henne vart receptet som mamma brukar använda fans och mästerkoken satte igång. Jag satt vid bordet i köket och tittade runt lite på datorn medan hon bakade...
Efter ett litet tag kommer första frågan, "Ska man använda en visp för att röra ihop allt med?". Var på jag svarade "Jag tror att det blir svårt med visp, man brukar behöva använda händerna".
En kort stund senare "Ska det se ut såhär, fast jag ska ha i smör också..?". Jag tittade ner i degbunken och såg något som påminnede om okokad havregrynsgröt fast vätskan havregrynen simmade omkring i var vit ist för genomskinligt. "Hmm, sådär tror jag inte att det brukar se ut... Den brukar vara mycket fastare... Typ vara svårt att få ihop det, det brukar inte simma omkring... Är du säker på att du haft i rätt?".
"Aaa, visst brukar det inte vara såhär?! Men jag har haft i rätt..."
Jag: "Har du haft 1.5 dl socker, 2 dl havregryn, 150g smör och 1.5 dl mjöl?"
"Mjöl?! Jag hade i mjölk..."
Jag: "Tyckte du inte att det var lite konstigt att du skulle vara tvungen att baka ihop degen med händerna om degen simmar i mjölk?!"
"Jo, man jag tänkte att du vet..."

En stund senare, "Har man bara ner det här i formen och stoppar in i ugnen?"
Jag: "Men lilla gumman skulle du inte göra en rabarberpaj?! Ska du inte ha i några rabarber då?!"
"Oj, jag glömde rabarberna!"

Två rabarber senare "Tror du att det räcker med rabarber?"
(svaret på den frågan är ett stort NEJ. För alla som inbte gjort rabarberpaj ska man ha så pass mycket rabarber så att minst bottnen på pajformen täcks...)

Vi får väl se om det blir ngn rabarberpaj, det står iaf ngt i ugnen nu...

2 kommentarer:

Emma sa...

Jaa, för jag glömde då inte rabarberna...

Fi sa...

haha inte?! ;p du tänkte ju iaf ha degen i formen utan några rabarber ;)