torsdag, juni 02, 2011

Dödsångest i tvättstugan

Nu när jag hunnit smälta allt måste jag än en gång berätta lite om gårdagens tvättäventyr. Jag är som många vet helt uppe i en flytt. Detta tillsammans med att ha haft endel besök de sista veckorna, rasulterade som tidigare nämnt med en massa tvätt. Därför gjorde jag en liten fuling och försökte mig på med att boka dubbla tvättider. Detta genom att sätta upp en liten papperslapp på tiden innan där jag satte in min cylinder. När jag på tisdagskvällen var nere för att kolla så att min lapp fortfarande satt kvar upptäckte jag att någon tagit bort min papperslapp och satt in en annan papperslapp på samma ställe. Så jag bestämde mig för att ta bort den lappen och sätta in en egen igen.

Sen kunde jag knappt sova den natten för jag belv så nojig över att jag hade "snott" någons tvättid. Även om den personen hade snott den från mig först. Ju mer jag låg i sängen och tänkte på det, desto mer började jag fantisera (jag är väldigt bra på att fantisera ihop händelser). Innan jag somnade hade jag målat upp ett scenarie där jag var övertygad om att det skulle komma ner en stor stark man i 40-50årsåldern som inte kunde ett ord svenska. Han skulle börja bråka om att jag hade tagit hans tvätt tid. Bråket skulle eskalera och det skulle sluta med att han puttade till mig, jag tappade balansen, ramlade omkull och slog huvudet i en tvättmaskin i fallet och dog. Med det i huvudet tänkte jag att det är bäst att vara nere i tvättstugan så tidigt som möjligt för att undvika att träffa någon. Så jag bestämde mig för att vara i tid, för att vara först till maskinerna.

Sagt och gjort. Redan 5.50 var jag färdig med alla förberedelser i nere i tvätten och väntade bara på att det skulle gå att starta maskinerna (de stänger av strömmen i tvättstugan på nätterna så det inte går att tvätta). Jag stod där helt maniskt och tryckte på onknappen, i förhoppning att komma ut ur tvättstugan innan den personen som satt sin lapp skulle komma ner.

När klockan var 4 minuter över sex hade maskinerna fortfarande inte startat och jag hörde hur en dörr slog igen längre bort i källargången... Jag trodde hjärtat skulle hoppa ut ur min bröstkorg för att jag hade sådan ångest, näst intill dödsångest. Var det nu jag skulle ramla omkull och slå huvudet i en tvättmaskin och dö?! Tiden verkade stå still från det jag hörde dörren slå igen tills det att dörren till tvättstugan öppnades. In kliver en försynt tjej i 25årsåldern  som tvärvänder när hon ser att jag redan är där inne.

Så mkt rädsla för inget alls!! Jag pustade ut och 2 min senare satte maskinen igång. Jag gick då upp och lade mig igen. Men hann bara lägga huvudet på kudden innan jag hörde hur det började mullra på håll. Jag som verkligen, verkligen, verkligen ogillar åska så otroligt mkt! Jag tycker att det är jätte otäckt! Så jag låg där i sängen och önskade att jag var någon helt annanstans, där det varken åskade eller var "otäcka" människor i tvättstugan...

Så det var min ryssar morgon igår. Tur nog så började det ju iaf åska efter att jag varit i tvättstugan. Annars vet jag inte om jag hade vågat vara kvar där nere och "väntat på min egen död" ;)

Inga kommentarer: